Mer fokus på hälsosam mat

Det har pågått sedan flera årtionden nu, en otrolig vurm för hälosam mat. Helst vill vi ju äta både gott, vällagat och hälsosamt. För dem som är intresserade av att äta hälsosamt, men inte bara grönsaker, gäller det att hitta en balans mellan det som anses som "vanlig" mat, det vill säga kött, goda såser och tillhörande potatis, pasta eller ris. De flesta som nu befinner sig i medelåldern och uppåt är nämligen vana vid att man äter kött, och så potatis, ris eller pasta. SÅ har menyn sett ut för de flesta svenskar som växte upp mellan 1960-talet till 80-talet. Det är väl bara de som nu växer upp, som kommer att vänja sig vid ett helt annat sätt att komponera sin mat.

Populära metoder för att äta hälsosamt

  1. LCHF – det är lite ifrågasatt huruvida LCHF är "hälsosamt", "nyttigt" och bra i allmänhet för människor att äta enligt LCHF, som står för Low Carb High Fat. Det vill säga man äter minsta möjliga kolhydratmängd, men med mycket fett för att bli mätt. De som har ätit LCHF en längre tid, har både gått ner i vikt, fått lägre halter blodsocker i kroppen och därmed kunnat bli fria från diabetes. För att äta LCHF gäller det att utesluta all pasta, ris och potatis. I stället för bröd, äter man bara pålägget som en klick smör på en bit ost. Fettet gör en mätt.
  2. Knytnävsmetoden – en annan metod för att äta hälsosamt är att anvädna sig av knytnävsmetoden. Om man knyter sin hand och lägger den över en tallrik, får man veta hur mycket ris, pasta eller potatis som man ska äta, hur stor bit kött eller fisk som man ska äta. Sedan kan man äta grönsaker i valfri mängd. Genom att använda sig av knytnävsmetoden, väljer man att begränsa sina portioner och att överäta. Man äter för mycket för det som kan anses vara hälsosamt.
  3. Vegetarisk och vegansk mat – vegetarisk och vegansk mat är hälsosamt, så länge som man som vegetarian och vegan väljer att äta allsidigt. Många som växte upp under 1970- och 80-talet fick alltid frågan om man fick i sig tillräckligt med protein när man bara åt vegetariskt. Sanningen är den att äter man väldigt många olika slags grönsaker, får man i sig protein, bara man äter bönor, broccoli och andra supergrönsaker med otroliga mängder proetiner, vitaminer och mineraler.

Vällagad och hälsosam lunch

En sådan restaurang, som varje vardagslunch väljer att servera riktigt god och hälsosam mat kan du läsa mer om på: https://www.lunchsödertälje.se.

29 aug 2019



Sista numret i butik 28 dec

Senaste numret. NYSTART • LUNCHLÅDOR • KNYTISFEST

läs mer

Kontakta oss!

Här hittar du mailadresser till oss som jobbar på LagaLätt. För prenärenden vänligen kontakta kundtjänst.

läs mer