Därför bör du välja dina måltider med omsorg

Det finns de som tänker på mat det första de gör när de kliver upp på morgonen – och de som ser intaget av föda som ett nödvändigt ont. Oavsett så finns det skäl att reflektera över vad vi stoppar i oss.

Det är lätt att glömma vad mat egentligen fyller för funktion för oss människor. Det tydligaste tecknet på att vi behöver få i oss mat är förmodligen att magen kurrar och vi känner hunger. Kanske börjar även humöret svikta, och vi märker av hur energinivån är lägre än vanligt. För att bli mätta, krävs det ingen särskild eftertanke i val av föda. Vi känner mättnad av det mesta som vi kan fylla våra matsäckar med. Allt ätbart bidrar dock inte till de övriga livsnödvändiga funktioner som maten ska fylla hos oss. För att det maskineri som utgör kroppen ska fungera optimalt krävs det att maten innehåller de näringsämnen som vi behöver.

Vad vi äter påverkar oss både fysiskt och psykiskt

Det vi väljer att stoppa i oss – eller inte stoppa i oss – påverkar oss på både lång och kort sikt. Man kan likna matens innehåll vid byggstenar vars kvalitet påverkar det pågående bygget, kroppen. Forskning visar att en rad olika sjukdomstillstånd såsom fetma, diabetes typ 2, stroke och hjärt- och kärlsjukdomar till viss del är kopplat till kosten. Det gäller även depression, där man i vissa fall har kunnat påvisa en koppling till sockerintag. Det finns alltså skäl att reflektera både en och två gånger kring vad man väljer att äta under dagen.

Det här bör en måltid innehålla

Idag finns många olika dieter som människor väljer att följa. De svenska, allmänna näringsrekommendationerna är att äta mycket frukt och grönt, gärna välja fullkornsprodukter, helst äta fisk tre gånger i veckan och äta livsmedel med begränsade mängder socker och salt. Genom att välja nyckelhålsmärkta produkter kan man försäkra sig om att göra ett bra val. Utöver detta bör man undvika socker, eller åtminstone begränsa intaget till ett par gånger i veckan. Det finns vissa uppfattningar om att en hälsosam livsstil inte kan förenas med en vegetarisk kosthållning, men det är inte sant. Idag finns goda möjligheter att få i sig alla nödvändiga näringsämnen även som vegetarian. I vissa fall kan man behöva kosttillskott av exempelvis vitamin b12. För att försäkra sig om att man får i sig alla nödvändiga ämnen kan man rådgöra med en dietist. Ibland kan det vara skönt att gå ut och äta, då tipsar vi lunchrestaurang i Södertälje

14 apr 2020



Sista numret i butik 28 dec

Senaste numret. NYSTART • LUNCHLÅDOR • KNYTISFEST

läs mer

Kontakta oss!

Här hittar du mailadresser till oss som jobbar på LagaLätt. För prenärenden vänligen kontakta kundtjänst.

läs mer