Mat som är bra för tänderna

Tänderna är avgörande för hur vi mår. Har man sämre kvalitet på sina tänder - och ignorerar att genomföra ett besök hos en tandläkare med regelbunden- och rekommenderade intervaller - så kan detta leda till sjukdomar såsom exempelvis cancer eller hjärt- och kärlsjukdomar.

Det handlar mycket om att vi blivit lite sämre på att ta hand om våra tänder. Inte så mycket gällande tandborstning och besök hos tandläkare utan mer om vad vi stoppar i oss. Vi äter mer socker idag, vi dricker mer läsk och sura drycker och vi skaffar oss genom detta större behov av skötsel än vad vi hade förr. Skötsel som vi dock inte utökat utan låter hålla samma status som vi tidigare hade - det leder i sin tur till att många drabbas av fler hål och fler skador på sina tänder. Vad ska man då äta? Ja, det är en fråga som i grunden är svår att svara på och som egentligen är felställd. Ställer du den frågan till din tandläkare i exempelvis Solna så kommer denne att - precis som vi gjorde ovan - att peka på några fällor som du ska undvika snarare än att ge dig ett fullständigt kostschema att följa.

Du ska, förenklat, undvika att äta så mycket socker, du ska försöka laga din egen mat - prefabricerad innehåller mer socker och olika transfetter - och du ska undvika att dricka så mycket läsk, juice och, kanske framförallt, de energidrycker som finns i en stor omfattning på marknaden.

Din tandläkare i Solna kommer även att säga en annan viktig sak som ger ett bättre svar på frågan: det handlar inte så mycket om vad du äter som om hur du egentligen äter.

Småätandet är ett stort problem

Det stora problemet och den stora skillnaden från förr handlar inte om att vi övergett tallriksmodellen i en större utsträckning. Det är ett problem som leder till sämre tandhälsa - men den stora boven i dramat handlar istället om att vi småäter mer idag än vad vi gjorde förr. Det är lätt att stå i kön till Ica och lägga en chokladkaka på bandet, det är svårt att motstå bullen vid trefikat och det är väldigt frestande att ta en macka innan matlagningen sätter igång. Det ständiga småätandet gör att tänderna aldrig får vila och i kombination med vad vi stoppar i oss gör att, så att säga, en tandläkare i Solna får arbeta extremt hårt.

Då avstår vi från att småäta - svårare än då är det väl inte? Riktigt så enkelt är det inte. Men, man kan däremot fundera lite kring vad det är man stoppar i sig. Det går att underlätta lite för sig själv och ta udden av det värsta suget som kickar in. Att ha frukt eller grönsaker tillgängliga är ett bra exempel (tänk dock på att även fruktsocker kan skada tänderna och att grönsaker därmed kan vara en bättre lösning). Att alltid ha tillgång till vatten är ett annat tips: vatten släcker törst och det släcker även en del av hungern; en slurk kan få dig att känna dig mindre sugen. Vatten är dessutom bra för dina tänder.

Småätande mellan måltiderna är ett stort problem. Frågar du din tandläkare i Solna varför du plötsligt fått så mycket hål i tänderna så kommer denna att peka på detta som ett starkt skäl. Försök att planera ditt matintag bättre och se till att du alltid har tillgång till vatten: det lindrar suget och det mättar magen

Planering är en viktig del för att undvika småätande och därigenom få sämre tänder. Lägg upp ett schema för hur-, vad- och när du ska äta och följ denna plan. Gör en rejäl frukost som du kan stå dig på och du slipper det där extrema suget som kommer strax innan lunch. Ät lunch och ta ett mindre mellanmål runt tretiden på jobbet.

Försök även att dra med dig arbetskamrater i detta. Finns det hela tiden bullar och kakor så kommer dessa att ätas - finns det inte så äter man heller inte. Om du inte kan peka på att tänderna tar skada och övertyga den vägen så kan du peka på midjemåttet: småätande påverkar vikten ganska rejält också.

Mer om tandvård: http://solnadental.se/.

15 mar 2018



Sista numret i butik 28 dec

Senaste numret. NYSTART • LUNCHLÅDOR • KNYTISFEST

läs mer

Kontakta oss!

Här hittar du mailadresser till oss som jobbar på LagaLätt. För prenärenden vänligen kontakta kundtjänst.

läs mer